25 jaar Repair Care International

Repair Care International bestaat 25 jaar. Wat in 1989 begon met de introductie van een nieuwe filosofie op duurzaamheid, groeide uit tot Nederlands grootste specialist in duurzaam houtherstel en –onderhoud. Vandaag de dag biedt Repair Care een uniek totaalconcept met een breed aanbod van producten, opleidingen en adviesdiensten. Algemeen directeur Jos van den Berg is nog lang niet klaar. “Over vijftien jaar wil ik onze producten in alle werelddelen in het schap zien staan.”

Repair Care werd in 1989 opgericht onder de naam Window Care Systems. De oprichters, Cor Blom en Theo Vugts, introduceerden als eersten ter wereld een totaalaanpak voor het onderhoud van geveltimmerwerk op basis van epoxy. Ze reisden de hele wereld over om hun visie op duurzaam onderhoud over te brengen. Het bedrijf kreeg steeds meer voet aan de grond. In 2012 werd Repair Care overgenomen door Jos van den Berg, die toen al zeven jaar algemeen directeur was. Onder zijn enthousiaste leiding groeide het bedrijf uit van sterke pionier tot een gevestigde marktleider in Nederland, Engeland en Duitsland.

Sterk merk
De filosofie van Repair Care werpt zijn vruchten af. Met 294 officiële verkooppunten in Nederland, maar liefst 22 productintroducties sinds 2006 en vestigingen tot in Japan en Nieuw-Zeeland, kan niemand meer om het merk heen. Onze merchandisers zijn dagelijks op pad om de schappen, verkoopacties en displays te plaatsen. Ook de opleidingentak groeit nog steeds. “In 2013 hebben we 1800 vakmensen opgeleid. In Nederland is onze opleiding gesubsidieerd en ook in Engeland en Duitsland wordt de certificering erg gewaardeerd. Veel woningcorporaties schrijven toepassing van onze producten al jaren voor.”

Grip op kwaliteit
De groei van Repair Care is volgens Jos van den Berg het resultaat van de hoge kwaliteitsmaatstaf. “Kijk bijvoorbeeld naar onze interne organisatie of de manier waarop we producten ontwikkelen en testen. Qua niveau doen we niet onder voor een multinational.” Door de jaren heen is er flink geïnvesteerd in de R&D-afdeling. Dat geldt ook voor productiefaciliteiten zoals mengketels, verpakkingsmachines en meetapparatuur. Jos van den Berg: “Deze staan ter beschikking van onze leveranciers, die hierdoor zelf niet hoeven te investeren. Zij gebruiken de productiemiddelen alleen voor onze producten. Dit geeft ons niet alleen volledige grip op kwaliteit, maar zorgt ook voor een sterke onderlinge band.”

Mensen
Aandacht voor de menselijke factor typeert Repair Care. Anno 2014 telt het bedrijf 45 medewerkers in binnen- en buitenland. “We hebben een fantastisch team van goed opgeleide mensen”, zegt Jos van den Berg. “Zij kunnen zich hier volop ontwikkelen. Dat is belangrijk om ook in de toekomst voorop te blijven lopen, maar ook voor het werkplezier. Mijn doel is dat onze mensen het naar hun zin hebben.”

Toekomst
Continu vernieuwen en verbeteren, dat is de drijfveer van Jos van den Berg en zijn team. “Vorig jaar introduceerden we producten voor beton- en steenreparatie”, vertelt hij. “In een aantal winkels testen we nu een speciaal display om deze innovaties te promoten. In die winkels schieten de verkopen omhoog, dat is mooi om te zien.” Ook op internationaal vlak zijn de ambities niet van de lucht. “Het doel is dat onze producten over vijftien jaar in alle werelddelen te verkrijgen zijn”, stelt hij. “Dat is ambitieus maar realistisch. De visie is helder en de koers is bepaald. Repair Care is als een trein waar alle wagons keurig achter hangen. De trein is goed op gang; nu is het zaak om te versnellen.”

Repair Care viert het 25-jarig bestaan met speciale jubileumacties in het voor- en najaar. De eerste begint op 10 maart 2014. Klanten profiteren 25 werkdagen van 25% korting op EASY•Q™ speciaalgereedschap: het kitmes en het aanbrandmes.