Een kijkje bij… logistiek

kijkje-bij-logistiek-
dinsdag
30
juli

Logistiek bij een leverancier van houtreparatiemiddelen. Waarschijnlijk denk je al snel aan het pikken en vervoeren van producten naar dealers en eindgebruikers. Dat  klopt! Maar logistiek bij Repair Care omvat nog veel meer. Demand planner Michel Kamp geeft ons een kijkje achter de schermen van deze veelzijdige en dynamische afdeling.

Meer dan je verwacht
“Eigenlijk zijn we drie afdelingen in één,” vertelt Michel. “Alles wat te maken heeft met de inkoop, opslag en verzending van onze producten, komt bij ons samen.” Met ‘ons’ doelt Michel op zichzelf, zijn logistieke collega’s op kantoor en de medewerkers in het magazijn. “Samen zorgen we dat alle goederen op tijd het magazijn in- en uitgaan. Dat klinkt simpeler dan het is. In de praktijk zijn we namelijk bij allerlei beslismomenten betrokken: zodra een artikel voor het eerst geproduceerd wordt of als een verpakkingsvorm wordt gekozen. Maar ook als we verbeterkansen zien, bijvoorbeeld met beter beschermende of minder milieubelastende verpakkingsmaterialen, zoals afbreekbare seals en opvulmaterialen. Daarnaast beheren we de voorraad en coördineren we álle in- en uitgaande leveringen; van de ontvangst van onze eigen kantoorspullen tot de doorvoer van marketingmaterialen. En uiteraard zorgen wij dat de juiste producten op het juiste moment op de juiste plaats terechtkomen: bij onze klant.”

De juiste producten op tijd in huis

Altijd de gevraagde producten op voorraad hebben. Een mooie uitdaging waar veel regelwerk aan te pas komt. Michel legt het uit: “Aan onze producten worden allerlei eisen gesteld, bijvoorbeeld over de vorm van de verpakking of de informatie die daarop moet worden vermeld. Die eisen veranderen regelmatig. Bovendien kost het produceren tijd, is magazijnruimte kostbaar en zijn veel producten lang, maar niet onbeperkt houdbaar. Dit alles maakt het belangrijk om tijdig te beslissen wat je op een later moment nodig hebt. Bij alle besluiten rondom producteisen, verpakkingen en voorraadposities spelen wij een rol. Waarbij we voor specifieke productkennis kunnen terugvallen op onze product- en R&D-professionals. En voor te verwachten bestelhoeveelheden altijd nauw overleggen met onze marketing- en verkoopcollega’s. Uiteraard blijven we allemaal mensen en hebben we niet alle omstandigheden in de hand. Een inschattingsfout in een forecast of onvoorziene tegenvaller in productie of transport kan gevolgen hebben voor de uitlevering. De verantwoordelijkheid om dan een oplossing te vinden nemen we als team graag op ons.”

100% inzet, bijna 100% correcte levering

Iedere order compleet binnen 24 uur uitleveren, dat is bij Repair Care de regel. Of dat altijd lukt? Michel: “Het liefst vinden we de perfecte balans tussen ruime voorraden en snel inspelen op veranderingen. Dat gaat nu eenmaal niet altijd. Wel zetten we ons altijd 100% in voor een continue beschikbaarheid door vooraf op alle scenario’s te anticiperen en snel een passende oplossing te vinden als er iets misgaat. De ene keer lukt dat door iets slims te verzinnen op het gebied van transport, herverpakking of een extra spoed- of deellevering. De andere keer door in overleg met de klant een overbruggingsplan te maken. En heel soms lukt het niet. Dan zijn we daar ook eerlijk over. Maar natuurlijk is 100% tijdige en correcte levering ons ultieme doel. Vaak halen we dat. Afgelopen zomer hadden we hiermee een aantal weken wat meer moeite. Dan analyseren we extra goed waardoor dat komt en zorgen we dat we daarvan leren. Op dit moment zitten we op ruim 98%. En daar zijn we best trots op.”

Neem contact op