Een kijkje bij.. verkoopbinnendienst
10
september
Carmen den Teuling en Linda de Man-Kuijs. Veel van onze klanten hebben ze regelmatig aan de lijn. Sommigen van jullie spreken ze zelfs wekelijks. Met veel plezier behandelen ze de vragen en orders die je per mail doorstuurt. Wat er allemaal nog meer komt kijken bij het werk van de verkoopbinnendienst? Carmen en Linda geven een inkijkje in hun wereld.
Leuker dan andere werkgevers
“Goedemorgen, Repair Care, met Carmen.” Grote kans dat je dit hoort, als je belt met een vraag. Alle ochtenden en een deel van de middagen is Carmen de eerste die de telefoon beantwoordt. Ze werkt nu ruim een jaar bij Repair Care. Eerder werkte Carmen in vergelijkbare functies bij andere bedrijven. Ze is vooral blij met de prettige sfeer binnen Repair Care, en met de leuke contacten met collega’s en klanten: “Juist door mijn eerdere ervaringen zie ik dat het bijzonder is om in zo’n leuk bedrijf te werken. De sfeer is heel positief en iedereen is bereid om elkaar te helpen.”
Afwisseling en fijne klantcontacten
“Elke dag is anders”, benadrukt Carmen. “De ene dag ben ik druk met orders invoeren. Een andere dag heb ik juist weer continu klantcontact. En steeds ben ik weer nieuwsgierig welke vragen ik krijg. In het Nederlands of het Duits, want naast de Nederlandse markt ben ik ook het aanspreekpunt voor onze Duitse klanten. Ik ben dol op vreemde talen en heb een half jaar in Duitsland gewoond, dus die contacten zijn voor mij extra leuk. Maar ook best uitdagend, want sommige technische termen blijven lastig. Ik spreek veel verschillende klanten, én collega’s. We werken hier namelijk met flexplekken, waardoor er steeds wel iemand anders naast me zit. Ook al reserveer ik zelf vaak wel hetzelfde plekje”, lacht ze.
Van vragen en orders tot acties en opleidingen
Linda sluit zich aan bij de woorden van Carmen: “Ik werk al sinds 2007 bij Repair Care. We werken echt als een team samen met collega’s en klanten. In deze ‘recht-door-zee-markt’ kunnen we tegen elkaar zeggen wat we vinden. En doordat we echt met klanten meedenken, is het contact altijd positief. Ook mijn dagen zijn heel gevarieerd: ik pak de telefoon mee op en behandel de mails en inkomende orders als Carmen er niet is. Daarnaast informeer ik onze dealers over acties en opleidingen. Voor die opleidingen regel ik de planning voor mijn collega’s en maak ik de afspraken met de verkooppunten en bedrijven waar we de opleidingen op locatie geven. En samen met de andere afdelingen en in interne projectgroepen denk ik na over nieuwe acties en verbeteringen.”
Goed advies, snelle service
“Waarover de vragen gaan die wij krijgen?”, Linda lacht. “Dat varieert van levertijden en opleidingen tot twijfels van klanten over de houdbaarheid en specifieke producttechnische onderwerpen. Een voorbeeld: Het is 30 graden buiten, met welk product kan ik nu het best repareren? Maar ook: Moet ik fixeren voordat ik de DRY FLEX® aanbreng? Of: Ik heb een epoxyallergie, welke extra veiligheidsmaatregelen adviseren jullie?” Carmen vult aan: “Het liefst geef ik direct een bruikbaar antwoord, zodat de dealer of eindgebruiker weer verder kan. Dat lukt me steeds beter, ook doordat ik zelf de Repair Care-opleidingen volg. En gelukkig kan ik daarnaast altijd bij mijn collega’s terecht. Waar veel klanten positief verrast over zijn, is onze snelheid. Niet iedereen weet dat als je voor 12 uur bestelt, je order nog dezelfde dag verstuurd wordt.”
Vragen staat vrij
Wanneer Carmen terugkijkt op een geslaagde werkweek? “Als ik een goed antwoord heb gegeven op de vragen van onze klanten en als ik heb gedaan wat ik heb beloofd. Die service is waarom dealers graag met ons samenwerken, én waarom ik plezier heb in mijn werk.” Linda sluit af: “Voor mij geldt hetzelfde. Klanten mogen ons altijd bellen met vragen over orders, leveringen, producten en opleidingen. We horen vaak terug dat we goed bereikbaar zijn voor vragen en dat klanten blij zijn met onze snelle terugkoppeling. Daardoor zijn bijna alle contacten prettig voor hen, maar ook voor ons. Dat houdt ons werk leuk!”