Repair Care 30 jaar: van pionier tot marktleider

jos-portret
maandag
19
augustus

Repair Care bestaat dit jaar 30 jaar. In die dertig jaar maakte het bedrijf een stevige ontwikkeling door.

Van producent naar totaaloplosser. Van innovatief idee naar sterk merk. En van pionier naar Europees marktleider. Natuurlijk is het jubileum voor algemeen directeur Jos van den Berg een goed moment om terug te blikken. Toch kijkt hij liever vooruit: “We hebben nog zo veel mooie plannen. Het wordt er alleen maar interessanter op.”

 Repair Care werd in 1989 opgericht onder de naam Window Care Systems. De oprichters introduceerden als eersten ter wereld een totaalaanpak voor het onderhoud van geveltimmerwerk op basis van epoxy. “Het begon allemaal met de ontwikkeling van een zeer vernieuwend concept”, vertelt Jos van den Berg, die in 2005 aantrad als algemeen directeur en zeven jaar daarna het bedrijf overnam. “Onze groei van product- naar marktgeoriënteerde organisatie vormt de rode draad in onze ontwikkeling. We zijn nu meer dan ooit een aanbieder van een totaalconcept. Onze houtreparatieproducten zijn een onderdeel daarvan.”

Productontwikkeling van begin tot eind
Tegelijkertijd is het productontwikkelproces intensiever dan ooit. Jos: “Waar R&D vroeger vooral gericht was op het testen van producten en applicaties, is onze volwaardige afdeling nu continu bezig met grondstofonderzoek. We ontwikkelen producten echt van begin tot eind.” De groei van R&D sluit aan bij de steeds strenger wordende wetgeving, de toenemende aandacht voor veilig en gezond werken én bij de hang naar duurzaamheid in de breedste zin van het woord. “We lopen voorop als het gaat om biobased producten en hebben hiervoor net een nieuwe lijn gelanceerd. Verder is er, onder invloed van resultaatgericht vastgoedonderhoud en ketensamenwerking, meer verantwoordelijkheid bij vastgoedonderhoudsbedrijven komen liggen. Het draait steeds meer kwaliteit op de lange termijn. Daarom betrekken steeds meer bedrijven ons vroegtijdig bij hun projecten.”

Team
De toekomst van Repair Care ziet er volgens Jos van den Berg goed uit. “We gaan steeds slimmer werken. Business intelligence is een van onze speerpunten: door slim gebruik van data ontwikkelen we steeds meer voorspellend vermogen. Zo kunnen we onze keuzes meer en meer baseren op feiten in plaats van op gevoel.” Jos spreekt vol passie over zijn bedrijf. Het meest trots is hij op zijn team, de mensen die het elke dag weer doen. “Vroeger had je een vertegenwoordiger, die was het gezicht van je bedrijf. Nu kom je als organisatie op veel meer momenten in contact met je klant. Werkelijk íedereen – van administratie tot sales – vervult een rol in die klantreis.”  Zelf neemt Jos zijn rol in de ontwikkeling van zijn team serieus. Iedere collega neemt hij één keer per jaar mee op pad. “Met de een maak ik een wandeling, met de ander ga ik kajakken. Ik wil mensen écht leren kennen en weten wat ze drijft.”

Gebruiker leidend
Het is duidelijk: Repair Care deinst niet terug voor vernieuwing. Ook geografisch gezien zijn grenzen zeker geen barrières. “We verwachten de komende jaren een sterke groei in Duitsland en Engeland, waar we nu ook al marktleider zijn”, vertelt Jos. Zelf ziet hij de Verenigde Staten als mooie vervolgstap. “Die markt is enorm; het lijkt me geweldig om daar voet aan de grond te krijgen.” Aan ambities geen gebrek dus. Toch zal één ding wat Jos betreft nooit veranderen: de benadering vanuit de praktijk. “De gebruiker is bij ons altijd leidend geweest. Dat was dertig jaar geleden zo, dat is nu zo en dat zal altijd zo blijven.”

Neem contact op

Ralf KnevelPaul Ostlender