Rot kozijn vaak onterecht naar sloop

Jaarlijks gooien we duizenden tonnen hout weg. Onterecht vindt Repair Care in Waalwijk.

Wie kent het niet: een kozijn dat onderin de hoek begint te rotten. Je smeert er wat houtopvuller in, rekt het nog een paar jaar, maar dan ben je toch echt de klos. Het kozijn moet eruit. “Tenminste, dat denken mensen vaak”, zegt Jos van den Berg van Repair Care International in Waalwijk. “Maar negen van de tien keer is dat echt niet nodig.”

Het Waalwijkse bedrijf ontwikkelt en produceert al 25 jaar reparatieproducten voor hout voor de professionele branche. Het bedrijf levert aan verf- en bouwgroothandels en is uitgegroeid tot marktleider in Nederland, Engeland en Duitsland en heeft inmiddels ook in landen als Nieuw-Zeeland, Japan en Spanje voet aan de grond. In het pand aan de Cartografenweg wordt dagelijks druk gewerkt door chemici.

“We hebben al duizenden proeven gedaan om de juiste pasta te vinden”, vertelt Van den Berg. Want het kan altijd beter: “We hebben een nieuwe generatie producten waar we nieuwe grondstoffen voor gebruiken, die bijvoorbeeld weer sneller werken.” De recepten van zijn reparatiepasta geeft hij niet prijs. “We hebben ze zelfs niet gepatenteerd, want dan moet je op schrift stellen wat je gebruikt, en dan is het na twintig jaar openbaar.”

Repair Care heeft in Oostenrijk een eigen teststation. “Daar worden onze producten jarenlang op 1075 meter hoogte aan de meest extreme omstandigheden blootgesteld. Daarnaast laten we onze producten testen door instituten als TNO en het Duitse IFT. Niet alleen om een keurmerk te krijgen, maar ook om kennis te vergaren. Daarmee kunnen we onze producten weer verbeteren.”

Mensen kiezen veel te snel voor een nieuw kozijn, vindt Van den Berg. “We hebben het eens proberen uit te rekenen, maar dat is erg lastig. Jaarlijks gooien we met z’n allen in ieder geval tienduizenden tonnen aan gezond hout weg. Bovenin het kozijn gebeurt er nooit iets met het hout. Daar gaat het nooit rotten. Dus waarom zouden we het complete kozijn dan weggooien? Dat kost een hoop geld en is ook nog eens heel milieuonvriendelijk.”

Consumenten kunnen de reparatiepasta’s van Repair Care niet kopen bij de bouwmarkt. Maar opmerkelijk genoeg kan dat wel via het internet, bij Bol.com. “Dat klopt. Een van de groothandels aan wie wij leveren, heeft besloten ons product via een webwinkel te verkopen. Dat is eigenlijk niet de bedoeling, maar wel interessant.” Repair Care International heeft nog geen plannen de consumentenmarkt te betreden. “Dat is een compleet andere markt, die je weer heel anders moet benaderen.”

Bovendien: “Als je een kozijn goed wilt opknappen, dan heb je een specialist nodig”, vindt Van den Berg. “Het is niet een kwestie van alleen een beetje pasta smeren. Je moet het rotte hout verwijderen, vaak heel stukken hout vervangen en de reparatieproducten op de juiste manier gebruiken.” Repair Care biedt daarvoor een opleiding van drie dagen aan. “Elk jaar leiden wij alleen al in Nederland zo’n duizend vakmensen op. En in Duitsland en Engeland ook nog eens zo’n zeven- a achthonderd. Personeel van schildersbedrijven en aannemers bijvoorbeeld. We doen dat hier in Waalwijk of bij grotere bedrijven op locatie.”

De crisis heeft Repair Care nauwelijks gevoeld, zegt de directeur. “Natuurlijk, mensen gaan eerder met lapmiddelen werken in plaats van dat ze een professioneel bedrijf inschakelen. Maar woningbouwcoöperaties, grote klanten van ons, blijven investeren in goed onderhoud. Vorig jaar hebben we nog drie mensen aangenomen.” Dit jaar is goed begonnen. “Mede dankzij het mooie weer. Schildersbedrijven hebben volle portefeuilles. In vergelijking met vorig jaar hebben we het eerste kwartaal van dit jaar dubbele cijfers gedraaid. Als we dit vasthouden, wordt ons jubilieumjaar het beste jaar ooit!”

 

Artikel uit Brabants Dagblad van 8 april jl. – door Sylvia van de Ven