Rutges Vernieuwt blij met 100% inventarisatie

rutges-inventarisatie-2
vrijdag
5
augustus

“Er gaat een efficiënt treintje van materialen en vaklieden door de wijk”

Zekerheid en voorspelbaarheid zijn voor woningcorporaties cruciaal. Dat weet ook Jeroen van Ochten, planvoorbereider bij Rutges Vernieuwt. Voor het planmatig onderhoud in de Utrechtse wijk Parkwijk maakte hij voor het eerst gebruik van de 100% inventarisatie van Repair Care. “Voor ons betekent een 100% inventarisatie dat onze vaklieden en middelen tijdens de realisatie zo efficiënt mogelijk worden ingezet en dat bewoners zo min mogelijk overlast ervaren van de werkzaamheden.”

Vanuit vestigingen in De Meern en Amsterdam onderhoudt, renoveert en verduurzaamt Rutges Vernieuwt vastgoedonderhoud voor voornamelijk woningcorporaties. Houtrotreparaties worden sinds een jaar of twee uitgevoerd met de producten van Repair Care. “De ploegen waarmee ik samenwerk zijn er erg over te spreken”, vertelt Jeroen van Ochten. “Vooral qua modelleerbaarheid is het onderscheid met andere merken goed merkbaar. Ook in extremere weersomstandigheden kun je met Repair Care nog heel goed uit de voeten.”

Inventarisatie 191 woningen

Na positieve ervaringen met de producten besloot Jeroen van Ochten een volgende stap te zetten in de samenwerking. Hij vroeg Repair Care een 100% inventarisatie uit te voeren bij 191 woningen in de Utrechtse wijk Parkwijk. “We wisten dat houtrot hier een serieus probleem was. We zagen veel draaiende delen met aantastingen en veel lekke beglazing. Bovendien ging het om grote aantallen woningen en veel variabelen. Je kunt de werkzaamheden pas goed plannen als je weet wat er waar moet gebeuren. Zeker in deze tijd waarin levering en levertijden van materialen onzeker zijn is het van belang om echt alles vroegtijdig in beeld te hebben.”

Strakke planning

Ook achteraf bekeken was de 100% inventarisatie een goede zet. “We wisten op voorhand precies waar we wat konden repareren en wat niet. Daarnaast zijn levertijden van ramen en deuren soms wel tien tot twaalf weken, dus alleen als je vroegtijdig in kaart hebt wat er vervangen moet worden dan kun je tijdig de benodigde materialen bestellen. Hierdoor konden we de werkzaamheden tot in detail plannen en hadden we alle materialen op tijd in huis”, legt Jeroen uit. Begin februari zijn de glaszetters begonnen, op de voet gevolgd door de houtrotreparateurs en daarna de schilders. “Tot oktober gaat er een heel efficiënt treintje van vaklieden door de wijk. Prettig voor iedereen, zeker ook voor de bewoners. Die staan bij woningcorporatie Mitros namelijk op nummer één, en terecht.”

Extra expertise

Jeroen verwacht de 100% inventarisatie vaker in te zetten. “Bij Rutges is de planvoorbereider degene die de woningen in kaart brengt, de inspecties uitvoert en onderhoudsplannen maakt. In een normale situatie dekt onze eigen inspectie de lading, maar bij grote projecten met veel risico qua timmerwerk heeft een 100% inventarisatie zeker voordelen. Bovendien: samenwerking met Repair Care levert ook weer expertise en nieuwe inzichten op, van beide kanten. Dat merkte ik laatst al. We kwamen bijvoorbeeld in het werk een deur tegen die ik op basis van het gebrek en de afgesproken prestatie- eisen moest vervangen, terwijl Repair Care aangaf dat deze nog prima te repareren was. Dit verschil van inzicht hebben we met elkaar besproken om weer van te leren voor de toekomst.”

Glazen bol

De behoefte aan zekerheid bij corporaties groeit, merkt Jeroen. “Ze willen het liefst precies weten hoeveel houtrot er over bijvoorbeeld tien jaar in een complex zit. Maar helaas: ook wij hebben geen glazen bol.” Wel ziet hij veel kansen in het gebruik van data. “Hoe gaaf zou het zijn als je op basis van data precies kunt voorspellen hoeveel houtrot een kozijn over een bepaald aantal jaren bevat? Hoe meer gegevens je verzamelt en analyseert – zoals bouwjaar, houtsoort en detailleringen – hoe makkelijker het wordt om te forecasten. Weersomstandigheden en bewonersgedrag hebben we natuurlijk niet in de hand, maar overige data zouden de lading grotendeels kunnen dekken. Het vraagt wel om een intensieve en structurele samenwerking tussen Repair Care en de vastgoedonderhoudsbedrijven. Als je elkaar blijft voeden met data is er heel veel mogelijk.”

 

Neem contact op