Verhalen uit de praktijk: De fijne kneepjes van houtreparatie leren
29
juni
De fijne kneepjes van houtreparatie leren. Dat was de wens van vakspecialist Bor Braakhekke. Op aanraden van Ed Velders, verkoopadviseur bij Habeco in Amersfoort, volgde hij de drie niveaus van onze opleidingen. “Een schot in de roos”, aldus Bor. “Tijdens de opleidingen gingen we hands-on aan de slag. Ik voer nu zelf gemakkelijk alle reparaties uit. En doordat ik veel inhoudelijke kennis heb opgedaan, kan ik mijn klanten nog beter informeren.
Sinds 2021 runt Bor zijn eigen bedrijf: RAL Bouw & Schilderwerk. Habeco in Amersfoort is zijn vaste verfgroothandel. Bor: “Bij vragen over producten of de beste aanpak klop ik bij Ed aan. Ik vertelde hem dat ik meer wilde leren over houtreparaties omdat
de timmerman met wie ik samenwerk niet altijd beschikbaar is. Ed wees me toen op de opleidingen van Repair Care.” Meerdere keren per jaar organiseert Habeco hiervoor opleidingsdagen in de vestiging. “Onze klanten krijgen hier veel nieuwe inzichten”,licht Ed toe. “En ze worden zich bewust van het feit dat ze met de juiste kennis houtrotreparaties prima zelf kunnen uitvoeren. Zo zijn ze niet afhankelijk van anderen en kunnen ze sneller door met hun werk.”
Praktische handvatten
Dat je veel kennis opdoet tijdens de opleidingsdagen kan Bor beamen. “Tijdens de Niveau
1-opleiding was er veel aandacht voor theorie. Met die kennis kan ik mezelf beter presenteren bij klanten en ze goed informeren over houtschades aan hun woning en de beste aanpak. Dat wekt vertrouwen.” Bij de andere niveaus ging Bor aan de slag met onder andere lamineren en deelvervanging. “Ik leerde de methodieken en kreeg veel praktische handvatten. Zo heb ik goed leren modelleren. Schilders zijn vaak gewend om op een heel andere manier met epoxy te werken. Nu breng ik de epoxy binnen twee tellen goed aan.”
Goede investering
Met het behalen van de drie niveaus mag Bor zich Repair Care-systeemprofessional noemen. “Het was de investering meer dan waard. De kosten voor de Niveau 1- en Niveau 2-opleiding verdiende ik al terug bij een eerste project: een woning met veel houtrot. Ik kan nu veel meer kwaliteit leveren. Momenteel werk ik aan een raamkozijn dat aan de onderkant volledig rot is. Voorheen zou ik vervanging voorstellen, maar met de kennis die ik nu heb kies ik voor reparatie. De bewoners zijn blij omdat ze minder geld kwijt zijn en ik ben blij dat ik het kan aanbieden. Een ander voordeel is dat ik tien jaar garantie krijg op de reparatie omdat ik met de producten van én volgens de methodieken van Repair Care werk.”
Netwerken
Is Bor na zijn opleidingen nog uitdagingen tegengekomen in de praktijk? “Eigenlijk niet”, lacht hij. “Met de tips en tricks die ik heb gekregen, gaan de reparaties me goed af. Ook fijn is dat ik Repair Care kan bellen als ik twijfels heb. Al heb ik daar nog geen gebruik van gemaakt. Ik raad de opleidingen zeker aan; ik kom nu zoveel foute reparaties tegen die me anders misschien nooit waren opgevallen. En ook belangrijk: het waren hele leuke dagen met deelnemers uit alle hoeken van de bouwsector. Niet alleen schilders, maar ook timmerlieden en mensen die onderhoud verzorgen voor woningcorporaties. Dat smaakte naar meer, dus binnenkort start ik met een cursus in latexspuiten. Ook weer via Habeco.”
Nóg meer kennisdeling
Naast meerdere opleidingsdagen organiseert Habeco Amersfoort evenementen om kennis te delen. Ed: “Neem ons pizzaevenement. Op deze dag nodigen we een aantal leveranciers uit om uitleg te geven over producten en demo’s te verzorgen. Ook Repair Care had afgelopen jaar een stand. Ondertussen maakt een pizzabakker verse pizza’s in de oven. Dit event werd enorm goed ontvangen, dus het volgende staat alweer op de planning voor eind september. Natuurlijk kunnen klanten het hele jaar door bij me terecht als ze vragen hebben of advies willen bij hun projecten.”