Repair Care geeft antwoord

Logisch dat er vragen bij u opkomen over het bedrijf Repair Care, het gebruik en de toepassing van het product of bijvoorbeeld vragen over veiligheid. Op deze pagina geeft Repair Care antwoord op de meest gestelde vragen. Mocht er toch nog een vraag onbeantwoord blijven, twijfel dan niet om contact op te nemen met Repair Care. Een specialist zal uw vraag persoonlijk en zo goed mogelijk beantwoorden.

Worden de eigenschappen van het onderdeel dat m.b.v het Repair Care systeem is behandeld verbeterd?

Bij het Repair Care systeem gaat het om hoogwaardige reparatie. Op basis van inspectie gegevens en een Repair Care systeem behandeling, behoudt men een gezonde ondergrond, wat de volgende voordelen biedt:

  • Geen vroegtijdige schade aan het hout of verfsysteem
  • Langere houdbaarheid en onderhoudcyclus van het verfsyteem
  • Geen vervanging van ramen en kozijnen
  • Lagere beheersbare kosten
Sinds wanneer worden de producten van Repair Care ingezet voor de reparatie en onderhoud van hout?

In januari 1989 zijn de eerste producten officieel op de markt ingezet. Sindsdien zijn er al honderdduizenden ramen en kozijnen -in Nederland alleen- mee bewerkt. Momenteel worden onze producten wereldwijd toegepast in uiteenlopende projecten en in verschillende klimaatzones. Zowel in Europa, Oceanië als het Verre Oosten.

Zijn voor een goede toepassing van de producten, speciale vaardigheden en kennis nodig?

Bij Repair Care gaat het om een te volgen concept dat niet standaard, maar wel regelmatig aangeboden wordt bij vakscholen. Er is goede en grondige kennis vereist over:

  • Ondergrond inspectie
  • De juiste toepassingen, kennis en vaardigheden met de apparatuur en hulpmiddelen

Om zich dit eigen te maken, heeft Repair Care een trainingsprogramma ontwikkeld. Dit programma bestaat uit een,twee of driedaagse opleiding en is noodzakelijk om goed en zorgvuldig met het onderhoud en reparatie om te gaan. Klik hier voor verder informatie over opleidingen.

Zijn er testresultaten van bekende onafhankelijk onderzoeksinstituten?

Ja, TNO in Delft heeft sinds 1995 op basis van praktisch onderzoek en evaluatie een onderzoeksprogramma ontwikkeld om de houdbaarheid en duurzaamheid te testen van de producten die ingezet worden ter reparatie van ramen en kozijnen. Alle producten van Repair Care zijn volgens de TNO methode getest. Daarnaast test Repair Care zelf al meer dan 20 jaar met een eigen teststation in de Oostenrijkse Alpen. Inmiddels zijn alle producten ook KOMO gecertificeerd. Bekijk hier ons KOMO certificaat.

Ik heb een raam met houtrot; Wat moet ik doen?

Raadpleeg een schildersbedrijf of onderhoudsbedrijf om te laten inspecteren of het raam vervangen moet worden, of dat het mogelijk is om tot reparatie of deelvervanging over te gaan. In 95% van de gevallen is dit mogelijk en zal u vele tientallen procenten goedkoper uit zijn dan bij vervanging en zal de duurzaamheid van uw raam aanzienlijk stijgen.

Waar kan ik de DRY FLEX® en EASY•Q™ producten kopen?

Als professional kunt u de producten bij de schildersvakhandel krijgen, voor een overzicht klik hier. DRY FLEX® is niet ontwikkeld en beschikbaar voor de particuliere markt.

Kan ik DRY FLEX® overschilderen?

Jazeker! Wel moet u na uitharding even schuren. Bij de DRY FLEX® is het aan te raden eerst een magere alkydharsgrondverf aan te brengen.

Kan ik DRY FLEX® schuren?

Ja, zonder meer; DRYFLEX® is prima te schuren wanneer het goed is uitgehard.

Is met het gebruik van de producten een voldoende hechting van de verfsystemen verzekerd?

Vanaf 1989 zijn omvangrijke testen met de meest gerenommeerde verfsoorten gedaan. Na het wegnemen van stofresten ed. kan DRYFLEX® uitstekend met Alkyd- en acryl verven overschilderd worden. Uiteraard moet het oppervlak voor het schilderen eerst geschuurd worden.

Hoe lang moet ik wachten tot de DRY FLEX® droog is?

Afhankelijk van de temperatuur en de productkeuze kunt u na ongeveer 1-24 uur de epoxy producten schuren en schilderen. De volledige eindsterkte wordt bereikt na 7 dagen. Bij extreme hitte (werken in de volle zon bij 30 graden) loopt u ook het risico dat het product tijdens uitharding gaat scheuren door te grote spanningen.

Zijn er naast de raam- en kozijnreparatie en onderhoud nog andere applicaties voor deze producten?

Behalve bij houten ramen en vensters, wordt vanwege de uitstekende hechting en modelleerbaarheid, de producten ook gebruikt bij reparatie van houten boten, trappen, vloeren, balken, daken, beelden, orgelpijpen etc. etc.

Waarop hechten de DRY FLEX® producten?

Een zeer goede hechting wordt verkregen op enigszins poreuze materialen zoals hout, steen, beton, etc. Het voorbehandelingsmiddel dringt hier diep in en zorgt voor een uitstekende verankering. De producten hechten ook op metalen (staal, aluminium) mits deze goed worden ontvet en licht geschuurd. Aangezien het voorbehandelingsmiddel niet in metalen kan indringen dient u deze hier niet te gebruiken. Ook op diverse kunststoffen zullen de DRY FLEX® producten hechten. Bijvoorbeeld polyester en epoxy. Ook hier geldt dat u vooraf dient te schuren en vuil en stof moet verwijderen. Geen of slechte hechting wordt verkregen op “vette” kunststoffen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan polyetheen, polypropyleen, perspex etc. Bijvoorbeeld op uw mengbeker, mengplateau en spatels zal de epoxy niet hechten. Dat maakt het schoonmaken wel zo makkelijk.

Kunnen de reparatie producten over verf worden aangebracht?

Dat is niet aan te raden. Verf vormt de zwakste schakel. Onthecht de verf van de ondergrond dan onthecht ook uw reparatie. Dus vooraf het verfsysteem goed verwijderen.

Zijn beschermende voorzorgsmaatregelen noodzakelijk?

Het dragen van nitrile handschoenen wordt dringend aangeraden. Epoxy kan bij mensen die daarvoor gevoelig zijn, allergie veroorzaken. Contact met de huid dient voorkomen te worden.

Is het dragen van speciale kleding noodzakelijk?

Gemorste epoxy is niet uit kleding te verwijderen dus zorg ervoor dat je iets draagt dat vies mag worden.

Vallen de restverpakkingen onder de definitie chemisch afval?

Niet uitgeharde epoxy is chemisch afval. Kokers met resten epoxy dient u daarom net als verfresten af te voeren als klein chemisch afval. Volledig lege kokers en uitgeharde epoxy, alsmede de kitten kunnen gewoon met het huisvuil worden afgevoerd.

De epoxy hardt niet (goed) uit. Wat is de oorzaak?
  • Mogelijkheid 1:
    U heeft niet goed gemengd. De epoxy moet na het mengen volledig egaal van kleur zijn.
  • Mogelijkheid 2:
    U heeft te weinig product aangemaakt. Bij zeer kleine hoeveelheden kan het voorkomen dat de mengverhouding niet geheel juist is. Gebruik minimaal een kwart van de kokerinhoud beide componenten per keer.
De epoxy scheurt. Hoe kan dat?
  • De epoxy reparatiepasta is gebruikt als plamuur. In dit geval zal de massa onvoldoende zijn om een optimale uitharding (het product genereert zijn eigen warmte door het chemisch proces) te verkrijgen. Bovendien zal door de geringe massa de elasticiteit niet genoeg zijn om de bewegingen van het hout, veroorzaakt door krimp- en zwelgedrag, op te vangen. Hou een minimale laagdikte van 5 mm aan.
  • Onvoldoende menging of onjuiste mengverhouding. Hierdoor ontstaat een ongelijkmatige uitharding met veel spanning in het product.
  • Ongelijkmatige uitharding door het gebruik van uitwendige hittebronnen. (Fohn, bouwlamp, felle zon).
  • Te veel warmte. Bij hoge temperaturen boven de 35 graden, zeker in de zon, kan de temperatuur te hoog oplopen met een hard, bros eindresultaat.

Neem bij vragen contact op

Wij maken gebruik van cookies om websiteverkeer te analyseren om zo de functionaliteit en effectiviteit te kunnen verbeteren. Met cookies volgen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen onze website. Meer weten? Lees onze cookie statement voor meer informatie.